Tupplur på jobbet ökar effektivitet– jabra och metronaps i samarbete



Att sova och ta en paus på jobbet är nyttigt både för produktiviteten och kreativiteten.

Jabra och MetroNaps har startat ett samarbete där produktivitet och kreativitet kan må bra av att man tar en tupplur på jobbet. De bägge företagen ser det här som ett steg i riktning mot förbättrade sätt att arbeta i framtiden.

Många företag investerar i sina medarbetare genom att erbjuda massage, mat och dryck och andra fria förmåner. Nu kan företagen också erbjuda sömn. MetroNaps EnergyPod är ett viloutrymme speciellt avsett för en tupplur på jobbet. Med ett par Jabra Evolve 80 hörlurar som tar bort bakgrundsljud får man en egen tyst zon för avkoppling.

Effektiv vila skapar goda förutsättningar för högra och vänstra hjärnhalvorna att synka arbetsmönster och rätt rytm för naturlig sömn och koncentration. Det här gör tiden vid skrivbordet eller under möten mer produktiv. Jabras hörlurar, Evolve 80, med aktiv brusreducering och hög ljudkvalitet, finns nu i MetroNaps EnergyPod.

– Nya arbetssätt innebär att arbetsplatserna också ska vara utformade för rast och vila. Företagen söker idag konkurrensfördelar genom produktivitet och kreativitet som bägge stimuleras av effektiv vila och god ljudmiljö, säger Bjoern Ekner, Senior Director på Jabra business solutions.

En rad kunder har nappat på den här idén och EnergyPod finns hos företag som Google, Huffington Post, Mercedes, NASA med flera som vill erbjuda produktivitetshöjande vilostunder. Hela 46 procent anser att ljudnivåerna på jobbet är det som stör mest och tekniken från Jabra och MetroNaps gör att medarbetarna kan vila och fokusera ostört på arbetet.

– Forskningen visar att vila är bra för kognitiva funktioner, uppmärksamhet, produktivitet och att må bra. Med hjälp av avancerad audioteknologi blir vilan ett mycket bra sätt att koppla av från arbete och möten. Det är dags att vi ser fördelarna med att ”sova på jobbet”, säger Christopher Lindholst, CEO på MetroNaps.

------

Jabra research “Productivity in the Office”, conducted 2015:http://blog.jabra.com/downloads/

http://blog.jabra.com/start-sleeping-on-the-job-or-youre-fired/#more-462

Bilder och fler pressmeddelanden från Jabra finns att hämta på
www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jabra

För mer information, kontakta:

Therése Nilsson, marknadschef, tnilsson@jabra.com, tel: 08-693 0912

Lennart Thulin, presskontakt, lennart.thulin@norsholmen.se, tel: 0705-106 106.

Om Jabra och GN Netcom

Jabra är ett varumärke som tillhör GN Netcom, ett dotterbolag till GN Store Nord A/S (GN) –listat påNASDAQ OMX.Jabra har ca 1000 medarbetare över hela världen och 2015 hade företaget enårsomsättning på 3229 miljoner DKK. Jabra är en världsledande utvecklare, tillverkare och marknadsförare av ett brett utbud av audioprodukter och audiolösningar. Under mer än 20 år har Jabra varit kända för sin innovation och pålitlighet. Jabra tillverkar trådbundna och trådlösa headset, trådlösa högtalare samt högtalartelefoner som ger individer och företag möjlighet att uppleva ökad rörlighet, komfort och funktionalitet.

Se även www.jabra.se